Organizacja zajęć logopedycznych
w Przedszkolu Samorządowym nr 8 w Myślenicach
- Rodzice wyrażają zgodę na przeprowadzenie przesiewowych badań logopedycznych ich dzieci na terenie placówki j.w, składając podpis na właściwym druku.
- Badania przesiewowe przeprowadzane są w miesiącu wrześniu, po czym ustalany jest harmonogram zajęć logopedycznych.
- W zajęciach logopedycznych uczestniczą w pierwszej kolejności dzieci posiadające opinię lub orzeczenie z Poradni Psychologiczno –Pedagogicznej, w której zawarte są wskazania do podjęcia zajęć logopedycznych w przedszkolach. Forma zajęć jest indywidualna.
- W następnej kolejności dzieci 5 i 6 letnie, wymagające wsparcia w zakresie logopedycznym.
- O konieczności zajęć dla dzieci w młodszym wieku decyduje logopeda, po wcześniejszej weryfikacji zaleceń i możliwości organizacyjnych.
- Zajęcia dla dzieci, które zostały zakwalifikowane na podstawie przesiewowych badań logopedycznych odbywają się w formie grupowej
(od 2 do 4 osób) jeden raz w tygodniu.
- W przypadku braku miejsca na terapię, zakwalifikowane dzieci ujęte zostają na liście oczekujących.
- Po zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopeda pisze indywidualny Plan Terapii Logopedycznej lub Indywidualny Program Terapii Logopedycznej, który zostaje omówiony i podpisany przez rodzica/opiekuna dziecka.
- W przypadku konieczności przeprowadzenia głębszej diagnozy logopedycznej rodzic/opiekun, zgłasza się na badanie z dzieckiem po wcześniejszym uzgodnieniu terminu z logopedą.
- W razie potrzeby logopeda kieruje dzieci na dodatkowe konsultacje ze specjalistami lub pisze wniosek wraz z dyrektorem i wychowawcą dziecka do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, w celu przeprowadzenia diagnozy i wskazania sposobu rozwiązania problemów.
- Czas trwania zajęć logopedycznych jest dostosowany do potrzeb oraz indywidualnych możliwości oraz zaleceń dziecka i trwa 30-60 minut raz w tygodniu.
- W zajęciach biorą udział dzieci zdrowe (bez kataru, gorączki, wysypki) w trosce o komfort zajęć i dobro dzieci.
- Rodzice zobowiązani są do kontaktu z logopedą w celu uzyskania informacji na temat pracy z dzieckiem w domu oraz jego postępów w terapii (przynajmniej jeden raz w semestrze).
- Udział dziecka w zajęciach oparty jest na systematyczności i regularności ćwiczeń, aż do opanowania materiału niezbędnego do korekty rozpoznanej wady lub zaburzenia mowy.
- Rodzic wspiera i pomaga dziecku w ćwiczeniach zwłaszcza, gdy ma ono trudności w opanowaniu kłopotliwych ćwiczeń.
- Zakończenie terapii nastąpi w momencie opanowania w możliwym zakresie materiału programowego niezbędnego do korekty rozpoznanej wady wymowy lub zaburzenia mowy (rodzice otrzymują informację o zakończeniu terapii) albo w sytuacji, gdy dziecko zmieni placówkę na inną lub rodzice zrezygnują z terapii logopedycznej prowadzonej w przedszkolu (rodzice składają pisemną rezygnację z zajęć).
- Kontakt z logopedą jest możliwy na terenie przedszkola w poniedziałki i wtorki 8-14 godz. lub w innym terminie po wcześniejszym uzgodnieniu.
Opracowała: Nauczyciel-Logopeda mgr Ewa Kobiałka